تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازداشت به اتهام عدم سانسور | ماجرای دستگیری پاول دوروف مدیرعامل تلگرام چیست؟

شب گذشته، پاول دوروف موسس روس و مدیرعامل پیامرسان تلگرام در فرودگاهی در نزدیکی پاریس بازداشت شده است. اتهام او عدم اقدام برای جلوگیری از انتشار اطلاعات مجرمانه در تلگرام اعلام شده هرچند مقامات فرانسوی هنوز این خبر را تایید نکرده اند.

پاول دوروف
رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: رسانه های فرانسوی می گویند پاول دوروف مدیرعامل تلگرام که شب گذشته به محض ورود به فرانسه، بازداشت شده، قرار است امروز در دادگاه حاضر شود. سفر او به فرانسه از باکو پایتخت آذربایجان و با جت شخصی انجام شده بود. او هنگام ورود به فرودگاه لوبورژه در نزدیکی پاریس بازداشت شد.

شبکه‌های تلویزیونی فرانسوی، BFMTV و TF1، هر دو اعلام کردند که دستگیری او با شکست این کارآفرین روسی‌الاصل در مقابله با فعالیت‌های مجرمانه در سرویس پیام‌رسان تلگرام مربوط می‌شود.

به گزارش رسانه های فرانسوی، OFMIN فرانسه، آژانسی که بر پیشگیری از خشونت علیه خردسالان متمرکز است، حکم بازداشت پاول دوروف را صادر کرده است. این آژانس در حال بررسی اتهامات کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، زورگویی سایبری، جنایات سازمان یافته و ترویج تروریسم است. اتهام دوروف این است که هیچ اقدامی برای جلوگیری از این جرایم در تلگرام انجام نداده است. با این حال هنوط دلایل مشخصی برای دستگیری دوروف اعلام نشده است.

یکی از بازرسان این پرونده در آژانس OFMIN به خبرگزاری محلی فرانسه گفته از فرود آمدن دوروف در پارس متعجب شده‌اند چون او می‌دانسته که تحت تعقیب است.

رسانه‌های فرانسوی از جمله «لوموند» نوشته‌اند تلگرام از آنجایی که اجازه تشکیل گروه‌هایی با بیش از ۲۰۰هزار نفر عضو را می دهد، با اتهام انتشار اطلاعات نادرست به صورت همه گیر و از جمله محتواهای پدوفیلی و تروریستی برای کاربران مواجه است.

مقامات فرانسوی تا این لحظه خبر بازداشت دوروف را تایید نکرده اند اما سفارت روسیه در فرانسه به خبرگزاری دولتی تاس روسیه گفته گام های فوری برای شفاف سازی وضعیت در دست اقدام است.

پس از گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری دوروف، ایلان ماسک، مالک رسانه اجتماعی X (توییتر) گفته: «سال ۲۰۳۰ در اروپا شما را به خاطر لایک کردن یک میم اعدام می کنند». منظور از میم، ویدئوها یا تصاویر طنز است.

تاکر کارلسون، مجری تلویزیون آمریکایی، گفته که معتقد است مدیرعامل تلگرام به دلیل امتناع از "سانسور حقیقت" دستگیر شده است.

دوروف در مصاحبه ای در ماه آوریل به کارلسون گفته بود: "ترجیح می دهم آزاد باشم نه اینکه از کسی دستور بگیرم."

دوروف سال ۲۰۲۱ شهروندی فرانسه را دریافت کرده اما در دوبی زندگی می کرد. برخی رسانه ها می گویند او شهروندی امارات متحده عربی و سنت کیتس و نویس کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب را هم دریافت کرده است. او تحصیل‌کرده دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ روسیه است. خبرگزاری فوربز، رسانه تحلیل اقتصادی و تجاری آمریکایی، ثروت دوروف 15.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

دوروف بارها گفته تلگرام نسبت به اطلاعات شخصی کاربران متعهد است و هرگز آنها را فاش نخواهد کرد. او در ماه آپریل در گفتگوی بی سابقه ای که با تاکر کارلسون داشت گفت ایده راه‌اندازی یک پیام‌رسان رمزگذاری‌شده، پس از فشارهای دولت روسیه به او زمانی که در VK، یک شبکه اجتماعی که پیشتر توسط خود او ایجاد شده و بعدا به فروش رسید، کار می کرد به ذهنش رسیده است. او سال 2014 روسیه را ترک کرده است.

در آن زمان دوروف گفته بود تلگرام بیش از 900 میلیون کاربر در جهان دارد.


بیشتر بخوانید:

سلام سانسورچی!/ تاریخ دردناک ممیزی در ایران

فیلترینگ تلگرام دو ساله شد/ آیا سیاست سانسور در ایران به هدفش می‌رسد؟


 ایران در جریان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ تلگرام را به اتهام انتشار محتواهای تحریک‌کننده و آموزش کوکتل مولوتف در یکی از کانال های خبری پرطرفدار فیلتر کرد.

پاول دوروف در جریان اعتراضات دی ماه و فیلتریگ تلگرام در پیام اولیه خود در مورد شروع فیلتر نوشته بود: «مقام‌های ایرانی می‌خواهند از تلگرام برای جاسوسی از شهروندان خود استفاده کنند. ما نمی‌توانیم در این زمینه به آن‌ها کمک کنیم و نخواهیم کرد.»

بعدها آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات مذاکره با مدیران تلگرام را تأیید کرد. اما تلگرام در نهایت حاضر به همکاری با ایران نشد. اردیبهشت ۱۳۹۵ شورای عالی فضای مجازی به این شبکه اجتماعی ۱۲ ماه مهلت داده شده که سرورها را به ایران منتقل کنند. پاول دورف اعلام کرد که هیچ‌یک از سرورهای تلگرام به ایران منتقل نخواهند شد.

پیام‌رسان تلگرام در ایران قبل از فیلترینگ، دارای حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال بود و ۶۰ درصد از پهنای باند اینترنت این کشور صرف استفاده از این برنامه می‌شد. حتی پس از گذشت ۶ سال از فیلتر شدن تلگرام در ایران ، هنوز بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال دارد.

تلگرام در چین و روسیه هم فیلتر شده است. بازداشت دوروف در فرانسه احتمالا تندترین اقدام علیه یک شبکه اجتماعی برای عدم همکاری با دولت ها در سانسور اطلاعات تا این لحظه بوده است.

پاول دوروف کیست؟

دوروف یک کارآفرین اهل روسیه است. او یکی از بنیانگذاران اپلیکیشن محبوب تلگرام و همچنین شبکه اجتماعی VK است. تلگرام در سال 2013 راه اندازی شده و به سرعت به یکی از محبوب ترین برنامه ها در جهان تبدیل شد.

دوروف فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ در رشته لغت شناسی (فیلولوژی) تحصیل کرده است.

بر اساس گزارش فوربز، دارایی خالص دوروف 15.5 میلیارد دلار است. او پس از اینکه از برآورده کردن خواسته‌های دولت برای بستن گروه‌های مخالف در VKontakte، خودداری کرد، سرزمین مادری خود، روسیه را ترک کرد.

دوروف گفته پس از ترک و قبل از انتخاب دبی سعی داشته در برلین، لندن، سنگاپور و سانفرانسیسکو مستقر شود، چون محیط تجاری و "بی طرفی" آنها را ستایش میکرده.

اما در نهایت او در دوبی مستقر شده چون کشورهای غربی به او برای حذف محتوای غیرقانونی فشار می آوردند.

دوروف اخیرا در پست تلگرامی مدعی شد که از طریق اهدای اسپرم ۱۰۰ فرزند در ۱۲ کشور دنیا به دنیا آورده است.

دوروف خبر شهروندی فرانسه خود را در یک پست تلگرامی در روز جهانی شوخی و جوک اعلام کرد.

نشریه لوموند فرانسه سال گذشته گزارشی درباره دریافت شهروندی فرانسه توسط دوروف منتشر کرد و آن «مشکوک» خواند.

این رسانه نوشت: پاول دوروف، رئیس یک پیام‌رسان بحث‌برانگیز، در سال ۲۰۲۱ از طریق یک رویه استثنایی و به شدت سیاسی تابعیت فرانسه را دریافت کرده است.

لوموند اعطای شهروندی فرانسه به دوروف را «انتخابی شگفت‌انگیز از سوی مقامات فرانسه» توصیف کرده و نوشت: روز اول آپریل همزمان با روز جهانی جوک و حقه، دوروف به هوادارانش در تلگرام گفت: " در این روز مراقب شوخی هایتان باشید! دقیقا یک سال پیش، دستیارم به شوخی پیشنهاد کرد که از زمانی که شهروند فرانسه شدم، باید بین نام خانوادگی ام یک فاصله ایجاد کنم و آن را به «دو روف» تغییر دهم. من با صدای بلند خندیدم، اما فرمی را پر کردیم تا نامم را فرانسوی کنیم و با کمی تغییرات به «پل دو روو» تبدیل شد. این فرم را فراموش کرده بودم، اما درخواستم در واقع تایید شد و پاسپورت جدید با این نام برایم صادر شد.»

خوانندگان فرانسوی متن بدون شک از دو عنصر در این پیام متعجب شدند: اول، این واقعیت که هر کسی ممکن اشت برای شوخی دست به یک فرآیند اداری هشت مرحله‌ای بزند و مهمتر از آن، این واقعیت که دوروف یا پل دوروو تبعه فرانسه است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان